Manglende barndomserindringer: Hvorfor vi bliver hos vores voldelige partnere


Original artikel frit oversat af Pia Hoffmann: 

Abuse Amnesia: Why We Stay with Our Abusive Partners

By Sharie Stines, PsyD, GoodTherapy.org Topic Expert

 

Folk undrer sig ofte over, hvorfor mennesker, de holder af, vælger at blive sammen med partnere, der gør dem ondt. Umiddelbart et godt spørgsmål, men svaret er kompliceret.

Når mennesker er i voldelige forhold, bruger de bevidst eller ubevidst mange mestringsstrategier. Faktisk involverer de fleste af den type mestringsstrategier brugen af vores forskellige styrker: tilgivelse, at give (mere end 50% i forholdet), tolerance, tålmodighed, tilpasning og andre sociale egenskaber for at klare en vanskelig situation.

 

Holding Umbrella Looking At Rain 300X208 

 

Somme tider bruges der dog også knap så positive træk for at klare en voldelig situation. Disse inkluderer minimering, fornægtelse, rationalisering, at lade som om/fantasere, at flippe ud, alkohol og stoffer og udvikling af symptomer på angst, depression og posttraumatisk stress.

Og så er der hukommelsestab efter overgreb.

En forværrende tilstand opstår, hvis den, der er udsat for vold, voksede op i en familie med overgreb. I denne situation kan personen være blevet vænnet til at tilpasse sig voldelige omgivelser ved at bruge de ovenfor oplistede mestringsstrategier. Mennesker i denne situation responderer typisk ikke med 'rødt flag', for de har vænnet sig til volden eller er blevet desensitiverede gennem deres barndom. De er højst sandsynligt blevet mestre i kunsten at glemme overgreb.

Hvordan arter 'overgrebs-hukommelsestab' sig i praksis? Det opstår, når en person er blevet misbrugt – fysisk, verbalt, seksuelt eller følelsesmæssigt – og i løbet af et par minutter, timer eller dage er det som om, overgrebet aldrig fandt sted. Offeret og overgrebspersonen fortsætter, som om hændelsen aldrig har fundet sted.

Hvorfor forekommer hukommelsestab efter overgreb? En årsag er hjernens kemi. Her er hormonerne, der er involverede og deres effekt (yderst forenklet): 

  • Oxytocin: tilknytning
  • Dopamin: trang, forfølgelse, længsel, motivation, salighed
  • Endogene opioider *: tilbagetrækning er lig med smerte, brug er lig med glæde
  • Kortisol: stress
  • Adrenalin: stress


Når et overgreb finder sted, udløses stresshormonerne kortisol og adrenalin, som får offeret i et forhøjet alarmberedskab. Efter gentagne overgreb har hjerneresponsen vænnet sig til et mønster: hyperarousal (overgreb og opgivelse) og dernæst lettelse. I hyperarousalfasen øges mængden af stresshormoner. Når tingene er faldet til ro igen, søger kroppen efter ro og balance.


I forløbet frigører ofrets hjerne stoffer, der forårsager følelsen af længsel, forventning og behov for at finde forløsning. Mangel på endogene opioider forårsager smerte, og neurotransmitteren dopamin får personen til at søge efter udfrielse eller forløsning, hos det menneske der skaber velvære - misbrugeren.


Når det kaotiske møde mellem offer og overgrebsmand er overstået, sætter homeostasen* ind (kroppens genopretning af balance). Det voldelige forhold er blevet til et system. Alle systemer stræber efter homeostase, som forekommer i en tilstand af ligevægt. Hukommelsestab efter overgreb er en essentiel del af denne balance.


Alle personer i systemet tilpasser sig for at opnå denne 'perfekte' tilstand af ligevægt. Det er foruroligende at tænke dårlige tanker om en nylig traumatisk oplevelse. Det er meget mere beroligende at huske de gode stunder. Derfor træner en person, som er i et voldeligt forhold, hjernen til at 'komme videre' og få det godt igen. Når den voldelige partner kommer tilbage, og ikke er aktivt voldelig, udløser hjernen oxytocin og opioder, som har en beroligende effekt. Stresshormonerne aftager, og følelserne af ligevægt og lettelse, skabt af de positive hormoner, forstærker offerets evne til at glemme det dårlige og holde fast i det gode.


Mønstret fortsætter – minimere det dårlige, fokusere på det gode, glemme smerten, huske det positive.


Selv når der er meget lidt godt, er der tanker om håb til at berolige sanserne. Minder om tidligere oplevelser af lettelse sætter ind og giver løfte om hjælp, som kommer i form af overgrebsmanden – fremviseren af håb.

 

Indse du har værdi og skal behandles i overensstemmelse hermed. Du fortjener ikke at blive behandlet dårligt af din partner. Du fortjener værdighed og respekt. Affind dig ikke med mindre.

 

Sådan heles overgrebs-hukommelsestab

  1. Få støtte
    Du har brug for at finde og blive en del af sunde relationer og have trygge mennesker at tale med. Overgreb er ødelæggende for personligheden. For at kunne hele er det essentielt, at du er sammen med mennesker, der aldrig under nogen omstændigheder vil begå overgreb. Find støtte hos venlige, omsorgsfulde mennesker, der er gode lyttere. Overvej at finde en terapeut.

  2. Skriv en liste over overgrebssituationer og fortsæt med at skrive nye ting på
    Skriv ned, hvad overgrebspersonen gør ved dig, og bliv ved med at skrive ned når der sker nye ting. Den kunne se sådan her ud: Snakkede grimt til mig, bebrejdede mig for vores skænderi, overholdt ikke en aftale, smed en kop i hovedet på mig, osv. I sunde forhold er det ikke nogen god ide at føre sådan en liste, fordi det ikke er produktivt for forholdet at fokusere på partnerens fejl, men i et voldeligt forhold gælder der andre regler.

  3. Skriv en helbredelsesplan (recoveryplan) for dig selv
    For at gøre det har du brug for at vide, hvad du vil ændre ved dig selv – ikke den anden person. Listen kan indeholde ligeså mange mål, du ønsker, men tre er måske en realistisk start. For eksempel kunne du have mål som disse: Jeg vil være opmærksom på mine behov og tage mig af dem hele tiden, jeg vil ikke ofre mig for et forhold, jeg vil bo i ikke-voldelige omgivelser. Din liste skal gerne indeholde personlige grænser og opførsel, som ikke kan tolereres. Denne liste skal du have med dig overalt.

  4. Hold op med at lade som om og begynd at se virkeligheden
    Fortæl dig selv, at du ikke vil skubbe noget ind under gulvtæppet mere men i stedet lægge ansvaret på din partner. Hvordan giver man nogen ansvaret? Du siger til dem: ”Jeg vil ikke finde mig i den opførsel så meget som et minut til. Hvis du ikke skaffer hjælp, vil jeg ikke være i stand til at investere mere følelsesmæssig energi i forholdet.” Gennemfør det.

  5. Sæt pris på dig selv
    Du skal indse, at du har værdi og skal behandles ordentligt. Du fortjener ikke at blive behandlet dårligt af din partner. Du fortjener respekt og værdighed. Lad dig ikke nøjes med mindre.

  6. Find din stemme
    Begynd at snakke med andre om din situation. Overgreb trives i hemmelighed.

  7. Sæt grænser
    Der er formentlig mange grænseoverskridelser i et voldeligt forhold. Lær at identificere, hvilke grænser du har brug for at indarbejde for at bryde den voldelige cirkel og beskyt dig selv. Husk: grænser involverer din opførsel, ikke den anden persons. Du kan kun ændre dig selv. Mennesker, som er voldelige, hader grænser, så du må indse, at jo mere du prøver at indføre dem, des mere kan du blive udfordret.

  8. Lær afholdenhed
    Et voldeligt forhold er i familie med misbrug. Begge partnere bliver afhængige af de mønstre og hormoner, der indgår i den giftige interaktion. En primær ingrediens for at arbejde med en genopretningsplan er at gennemføre afholdenhed. Du skal undvære giftige sammenstød. En ting, du kan afstå fra, er overgrebs-hukommelsestab – du kan holde op med at tillade dig selv bare at 'gå videre' efter misbrug eller overgreb.

  9. Dagbog
    Igennem din helingsprocessen skal du skrive dine følelser i en dagbog. Hold øje med, hvad der sker i dit forhold. Læg mærke til mønstrene og skriv dine følelser ned, så du forstår, hvad det er, der sker i dit liv. At skrive dagbog kan hjælpe dig til at mærke dine følelser, bearbejde dine tanker og blive helet.

 

Første trin i al slags recovery er bevidsthed. Når du først bliver bevidst om, at du har over overset voldelig adfærd, er du i gang med at gennemføre det første trin i recovery. Bevidsthed kommer før handling og hindrer benægtelse. Bevidsthed involverer ideen om forståelse – dvs. at forstå at ”dette sker virkelig, det sker nu, og det sker for mig”.

 

© Copyright 2017 GoodTherapy.org. All rights reserved.


 

* Opioider er forbindelser der kan binde sig til opioid-receptorerne i blandt andet centralnervesystemet, hvor de har en smertestillende effekt. Kilde: Wikipedia.

* Homeostase er opretholdelse af et konstant indre miljø i organismen på trods af ændringer som kommer udefra fx opretholdelse af en konstant pH-værdi i blodet. Kilde: BioSite.dk


 

Engelsk artikel der handler om noget af det samme: The Real Reason Why We Love Bad Boys, Toxic Partners and Emotionally Unavailable Men