Man jager et bæst - men man fanger et menneske

Nogle voksne med senfølger efter seksuelle overgreb har et stort behov for at forstå, hvad der kan få et menneske til at begå seksuelle overgreb mod et barn. En vis forståelse af seksualforbryderens personlighed kan være med til at fjerne skyldfølelsen fra offeret: 'Når det var fordi, han (eller hun) havde det sådan, så havde det jo ikke noget med mig at gøre. Så var det ikke fordi, jeg var forkert eller fortjente det'.

I antologien 'Pædofili' (red. af Jan Andreasen) er der et kapitel, der hedder, Man jager et bæst - men man fanger et menneske skrevet af Thomas Hammerbrink, der er ekspert i behandling af pædofile. Teksten beskriver meget fint, hvordan personligheden, kønsidentiteten og seksualiteten dannes og hvordan overgreb og omsorgssvigt i barndommen påvirker denne udvikling.

Spor har fået tilladelse af Thomas Hammerbrink til at offentliggøre kapitlet. Det kan læses som pdf-fil her

Teksten må ikke kopieres eller på anden måde gengives uden kildeangivelse. © Landsforeningen Spor 2013.