Den Usynlige March, 2015

I 10 år har vi i Spor haft en vision om at lave en march fra Rådhuspladsen til Christiansborg. Da det stadigt er så svært at stå frem som seksuelt krænket, var det en urealistisk tanke og deraf fødtes idéen om en usynlig march.

Det var et meget stort projekt og først i 2015 var vi klar til at føre den ud i livet, hvilket passede fint med, at Synlighedsdagen i København holdt 10 års jubilæum. Da vi ikke kunne få tilladelse til at lave kridtfodspor, blev det i stedet en tavs demonstration. Der var hængt bannere op både på Christiansborg og på Rådhuspladsen og her stod der også skilte med udsagn fra voksne med senfølger. Demonstrationen kunne ses i hele ugen op til Synlighedsdagen.

Det viste sig, at det var en meget stærk måde at kommunikere budskagerne ud på, som har skabt eftertanke. Dog kunne vi godt kunne have ønsket os, at andre medier udover TV2 havde givet Den Usynlige March opmærksomhed. Uanset er eventet blevet set af rigtigt mange mennesker og endda formidlet ud over landets grænser.

Fotografierne herunder giver et indtryk.

TV2

Artikel i TV2 Nyhederne. Foto: Spor.

March 1 JM

Banner på Christiansborg. Foto: Jens Mortensen

March 2 JM

Banner på Christiansborg. Foto: Jens Mortensen

March 3 JM

Banneret på Christiansborg var blæst omkuld om natten. Foto: Jens Mortensen

March 4 JM

De tavse demonstranter på Rådhuspladsen havde også lagt sig ned i nattens løb.
Foto: Jens Mortensen

March 5 JM

Der måtte opsyn til hver morgen og aften, så alt kunne være på plads.  Foto: Jens Mortensen

March 6 JM

March 7 JM

March 8 JM

March 1 HT

En skoleklasse på Rådhuspladsen. Både børn og lærer gav tilladelse til fotografering.
Foto: Helle Tilsted

March 1 IG

March 2 IG

March 3 IG

March 4 IG

March 5 IG

March 6 IG

March 7 IG

March 8 IG

March 9 IG

March 10 IG

March 11 IG

March 1 Mmcv

We are right here!

Every 5th person around you is a survivor of childhood sexual abuse

Silent protest by SPOR, Denmark

Dette billede med understående tekst delte Matthew McVarish på Facebook. Matthew er skotsk skuespiller og med projektet Road to Change har han gået 10.000 miles igennem Europa for at gøre opmærksom på problemet med seksuelle overgreb på børn Undervejs har han talt med medier, regeringer, sågar med paven, med udsatte, med foreninger og mange andre, der arbejder for synlighed og forandring. Matthew har også lavet en dokumentarfilm, der hedder 'To Kill a Kelpie' og den blev vist aftenen inden Synlighedsdagen i København. Efter Synlighedsdagens afslutning, var Matthew på Rådhuspladsen for at se Den Usynlige March. Foto: Helle Tilsted / Matthew McVarish

March 1 OF

To dage før Synlighedsdagen i København blev der afholdt Cross Cultural Dialog Meeting, hvor der var deltagere fra flere lande til en dialog om senfølgeproblematikken og vejen videre frem. Heriblandt var One in Four, der er en irsk organisation, der arbejder for voksne med senfølger og de var naturligvis også inde på Rådhuspladsen og se Den Usynlige March. Foto: One in Four.

March 2 OF

One in four delte fotografierne på deres Facebookside med nedenstående tekst. Foto: One in Four.

Well done to our friends at Spor - Landsforeningen for voksne med senfølger af seksuelle overgreb (a Danish organisation of adult survivors and professionals). To raise awareness they have a powerful exhibition outside the City Hall in central Copenhagen, called "The Silent March" - each placard contains a quote from a survivor.

March 1 Spor

Rådhuspladsen. Foto: Spor

March 2 Spor

Rådhuspladsen. Foto: Spor

March 1 PD

Det sidste billede fra Spors usynlige march på Rådhuspladsen er taget af Pelle Dragsted
fra Enhedslisten. Han delte det på Facebook med følgende tekst:

"Vi er lige her", "Det gør stadig ondt, men igen kan se det",

"Nej var ikke et ord jeg kendte. Det blev taget fra mig før jeg lærte at tale".

På Rådhuspladsen kan man i disse dage se en såkaldt usynlig march, der med udsagn for tidligere misbrugte sætter fokus på senfølgerne af seksuelt misbrug af børn - og den manglende opmærksomhed på problemet.

Det er godt, at vi har stor fokus på at bekæmpe seksuelt misbrug.

Men også vigtigt, at de mennesker som i dag er voksne, men som stadig kæmper mod følgevirkningerne af svigt i deres barndom får den hjælp de har brug for.

Tak til Spor og Helle Borrowman for at minde os om det.