Velkommen! For at aktivere alle funktioner kan du Log ind or Registrering.

Notifikation

Icon
Error

nopinochio
#1 Skrevet : 12. juni 2015 22:54:50(UTC)
nopinochio

Placering: Newbie

Gruppe: Brugere

Blev påskønnet: 2 gang(e) i 2 indlæg
Jeg er en pige på 21 år!

Kort fortalt blev jeg som ca 5-årig udsat for et "mindre" overgreb af to teenagedrenge.
De befølte mig og sagde en masse ubehagelige seksuelle ting.

Jeg har siden da fortrængt det fuldstændigt, da jeg ikke havde nogen at snakke med om det,
Men det dukkede så op hver gang jeg var påvirket af alkohol, omkring 15-års alderen.
Og siden da har jeg hele tiden fået flere og flere "glimt" af hvad der skete.

Jeg har siden jeg første gang, som 16-årig, var sammen med en fyr, altid følt den samme mavefornemmelse som ved overgrebet, og har altid følt mig skamfuld og klam bagefter. Indtil for nyligt efter at have snakket rigtig meget med min psykolog og menneskerne omkring mig.

Men en ting der stadig undrer mig. Af hele min krop så er der et sted der nærmest fungerer som en knap/udløser til ovenstående følelser, og det er mine brystvorter.

INGEN kan røre dem uden jeg får et kæmpe sug i maven og ryger kortvarigt helt ned i et sort hul, psykisk. Ikke engang mig selv.

Ved det er en meget detaljeret beskrivelse med en masse upassende ord, men havde virkelig brug for at fortælle det til nogen, som eventuelt kunne fortælle mig om det, eller fortælle mig det går over :(

På forhånd tak!
Helene
#2 Skrevet : 13. juni 2015 13:19:23(UTC)
Helene

Placering: Advanced Member

Gruppe: Brugere, Foreningsmedlemmer

Påskønnet: 33 gang(e)
Blev påskønnet: 9 gang(e) i 7 indlæg
Hej Nonpinochio

Ja, kroppen husker. Dens hukommelse ligger i cellerne og nervesystemet og kan blive reaktiveret, når der er noget, der skaber følelser eller sansninger, som minder om nogle, man engang har haft.

Min erfaring har været, at jo mere jeg fik bearbejdet de gamle traumer og fik lært at forstå og acceptere mine følelser og kroppens reaktioner, desto mindre blev jeg trigget i nutiden. For mig har det været nødvendigt med både psykoterapi og siden kropsterapi - dels skulle kroppen give slip på de gamle spændinger og dels skulle kroppen lære at have tillid og opleve at berøring kunne være ufarlig.

Brystvorterne er en erogen zone, hvor berøring let kan vække seksuelle impulser og følelser. Disse følelser og impulser kan minde kroppen om det seksuelle overgreb og vække angst.

Det er naturligt, at kroppen reagerer på visse former for berøring og at man kan mærke nogle seksuelle fornemmelser. Det store arbejde ligger i at få adskilt kropsfornemmelserne fra overgrebene, så man kan tage sin sunde, naturlige seksualitet tilbage til sig selv.

Dine reaktioner går ikke over af sig selv - men de kan blive mindre og måske helt forsvinde, efterhånden som du kommer længere i din proces med bearbejdelse og med at anerkende dig selv og forstå, at du er helt uskyldig og intet har at skamme dig over. Skylden og skammen tilhører de drenge, der krænkede dig - både du og din krop er helt uskyldige <3

Håber du kan bruge denne forklaring?

Kh Helene
 1 bruger påskønnede Helene for dette indlæg.
jensdk 14-06-2015(UTC)
nopinochio
#3 Skrevet : 13. juni 2015 18:02:14(UTC)
nopinochio

Ja den kan jeg i hvert fald bruge til noget!

Vil kigge nærmere på kropsterapi, da jeg oven i det også er vildt berøringsangst generelt. Også selvom det er et helt uskyldigt skulderklap, kram, eller en arm der snitter min arm, så fryser jeg fuldstændig til is :(

Så tænker det kunne være godt at løsne de spændinger. Men det kræver da ikke berøring i det udsatte område vel?

Eller bliver man instrueret i at øve med kæresten?

Og tusinde tak for svar <3
 1 bruger påskønnede nopinochio for dette indlæg.
jensdk 14-06-2015(UTC)
Helene
#4 Skrevet : 14. juni 2015 12:34:50(UTC)
Helene

Hej igen

Jeg genkeder rigtigt godt det med at fryse til is og blive helt stiv, selv ved en tilfældig berøring og bare ved et kram etc.

Der findes mange forskellige former for kropsterapi, hvor nogle af dem involverer berøring og andre ikke gør. Der findes også psykoterapeuter, der også har fokus på kroppen og der findes psykologer, der har taget en efteruddannelse i kropsterapi - f.eks. SE-terapi (choktraumeterapi). Så det er nok nødvendigt at lave noget research på nettet for at finde den terapiform, der lyder som den rigtige for én selv (og som man har råd til).

Kh Helene
nopinochio
#5 Skrevet : 14. juni 2015 15:07:38(UTC)
nopinochio

Jaa jeg må hellere lave noget research..

Jeg har heldigvis haft mange kontakter i psykiatrien og går til hypnose, hvilket har virket ekstremt meget allerede indtil nu :)

Så må bare blive ved med at hive fat i de ressourcer jeg har :)

Tak for svar Helene <3
 1 bruger påskønnede nopinochio for dette indlæg.
Helene 14-06-2015(UTC)
Helene
#6 Skrevet : 14. juni 2015 18:06:01(UTC)
Helene

Velbekomme :-)

Jeg har forøvrigt også gået til hypnose og havde meget stort udbytte af det.

Kh Helene
Rasnil
#7 Skrevet : 19. april 2018 21:35:53(UTC)
Rasnil

Hej nopinochio, de andre har helt ret og kroppen husker virkelig. Jeg udviklede selv angst som teenager efter mine overgreb. Det tog mig lang tid at komme over, det sværeste var at jeg mate søge hjælp hos en autoriseret angst behandler, hvilket tvang mig til at se det hele i øjnene.

Jeg vil dog stadig anbefale alle at gøre det samme

Jeg gik selv hos Hanne Kirkegaard

hannekirkegaard.dk/angstbehandling/
Brugere som besøger dette emne nu:
Guest (4)
Gå til forum  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.